Mikä on paras sosiaalisen median hallintatyökalu

0 Jakoa

Sosiaalinen media on yksi nyky-yritysten tärkeimpiä markkinointikanavia ja toimiva somesisältö on todella tehokasta. Yleisö mainostaa sinua ilmaiseksi ystävilleen – voiko mitään parempaa toivoakaan? Valitettavasti sosiaalisen median haltuunotto on todella työlästä ja ilman sosiaalisen median hallintatyökalua, aikaa somen hallintaan tuhraantuu todella paljon.

Tässä artikkelissa tulemme käymään läpi sen, mitkä ovat sosiaalisen median hallintatyökalujen tärkeimmät hyödyt ja vertailemme eri markkinoilla olevia ratkaisuja. Paljonko sosiaalisen median hallintatyökalut maksavat, mitä ominaisuuksia niistä löytyy ja mikä on paras sosiaalisen median hallintatyökalu sekä käymme läpi mm. Hootsuite kokemuksia sekä Buffer kokemuksia 2022.

Mitä hyötyä on sosiaalisen median hallintatyökalusta?

Sosiaalisen median hallintatyökaluja on useita erilaisia, mutta kaikkien pääasiallisena tarkoituksena on säästää aikaa. Lähes poikkeuksetta pääasiallinen ajansäästö saavutetaan ajastustoiminnolla, jolla saat kerralla lähetettyä sisältösi useille somekanaville kerralla haluamanasi aikana.

Toinen tärkeä ominaisuus on sosiaalisen median sisältöjen suunnittelu. Lähes kaikissa sosiaalisen median hallintatyökaluissa näet visuaalisesti tulevat julkaisusi. Näin kokonaisuuksien ja pidempienkin kampanjoiden tai viikottaisen perussisällön ajastus kerralla sujuu varsin vaivattomasti. Kun kaiken saa tehtyä kerralla, vähenee stressi ja aikaakin säästyy aivan huomaamatta.

Kolmas ja hyvin tärkeä ominaisuus on sosiaalisen median julkaisujen analysointi. Mitkä sisällöt ovat toimineet parhaiten, mitkä huonoiten? Mitkä kanavat ovat toimineet parhaiten, mitkä heikoiten? Mihin pitäisi keskittyä? Työkalun avulla näet kerralla tärkeimmät numerosi ilman, että sinun täytyisi etsiä ne erikseen jokaisen somealustan syövereistä.

Jos näitä kolmea ominaisuutta ei työkalusta löydy, kannattaa katsoa muualle. Todellista ajansäästöä saat vain jos nämä tärkeät ominaisuudet työkalustasi löytyy.

Näiden lisäksi todella tärkeä ominaisuus, jotta sosiaalisen median hallinta onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla, on ns. social inbox. Sen kautta on mahdollista hallita kaikkien somekanavien viestejä ja kommentteja suoraan alustalla. Tämä on ajansäästön kannalta hyvin olennaista.

Parhaat sosiaalisen median hallintatyökalut 2022

1. HootSuite

HootSuite ponnisti aikanaan Bufferin ja Laterin jalanjäljissä someajatusmaailmaan ja keräsi suosiota erityisesti ilmaisella tilillään. Nykyään ilmaisen tilin kahden sometilin ja 5 ajastetun julkaisun rajoitukset ovat sellaiset, että siitä ei vakavaan käyttöön ole lainkaan.

Maksullisena se kuitenkin toimii luotettavasti, joskin HootSuiten erityisimpiin ominaisuuksiin, kuten sosiaaliseen median kuuntelytyökaluun, pääsee käsiksi vasta todella härskillä 669€/kk hinnalla.

Erityistä: Edullisin 39€/kk taso on ominaisuuksiltaan rajoittunut
Ilmaisen tilin rajoitukset: 2 sometiliä, 5 ajastettua viestiä, 1 käyttäjä

2. ContentStudio

paras sosiaalisen median hallintatyökalu contentstudio

ContentStudio on hitaasti, ajan kanssa kasvanut tämän listan todelliseksi monipeluriksi. Hinta on ContentStudiossa kohdillaan ja ominaisuuksia löytyy aktiivisen kehitystahdin vuoksi hienosti!

ContentStudio onkin monelle se paras sosiaalisen median hallintatyökalu, sillä se keskitty nimenomaan tähän. Mainostyökaluja siitä ei löydy, mutta moni täyttää ne tarpeet muilla ohjelmistoilla.

Erityistä: Hintaan nähden todella hyvin ominaisuuksia
Ilmaisen tilin rajoitukset: Vain 14 päivän koekäyttö

ContentStudio Automaattisesti avajaishintaan: 9.70€/kk

3. Sprout Social

SproutSocial on kasvanut perinteisestä somen hallintatyökalusta ison luokan pelaajaksi. Se saattaa jopa olla tämän listan paras sosiaalisen median hallinta työkalu, mutta vain jos hakee jotain paljon enemmän kuin vain somehallintaa. SproutSocialista löytyy työkaluja myös laajempaan markkinointiin.

Erityistä: SproutSocialissa myös kevyt CRM ratkaisu, arvostelujenhallinta sekä FB mainostyökalut.
Ilmaisen tilin rajoitukset: Vain 14 päivän koekäyttö

4. Buffer

buffer sosiaalisen median hallintatyökalu

Buffer on tämän listan grand old tool ja ensimmäisiä sosiaalisen median ajastustyökaluja. Bufferilla on vankka tausta, mutta innovointipuolella sillä on ollut hankaluuksia eikä hakiessa Buffer kokemuksia 2022 tässäkään artikkelissa kovin hyviä arvosanoja anneta. Se toimii edelleen luotettavasti, mutta mitään erityistä siinä ei enää ole. Buffer on viime aikoina kokeillut erilaisia hinnoittelumalleja, toimisiko tämä?


Ilmaisen tilin rajoitukset: 3 sosiaalisen median profiilia, 10 ajastusta per kanava, rajoitetut toiminnot

5. Meltwater

Meltwater on tältä listalta Suomessa mahdollisesti tunnetuin aggressiivisen markkinointinsa takia. Listan muut työkalut eivät ole nähneet Suomea niin otollisena markkinamaana toisin kuin norjalaislähtöinen Meltwater.

Meltwaterilla on tarjota laaja valikoima työkaluja, joskin jokainen maksaa ekstraa.

Erityistä: Käyttöohjeet ja oppaat myös suomeksi.

Onko sosiaalisen median hallintatyökalu välttämätön?

Jos käytät vain Facebookia ja Instagramia, vastaus tähän on ei. Facebook Business tai nykyään Meta Business Suite hallitsee perusominaisuudet oikein hyvin. Ajastus on varsin helppoa ja statistiikkaa on hyvin saatavilla.

Toisaalta jos käytät vain näitä kanavia, jää sinulta paljon yleisö saavuttamatta. Lisäksi suoraan FB:n kautta ajastettaessa on riski, että päädytkin selailemaan aivan muuta, kuin oli tarkoitus ja aikaa kuluu aivan turhaan.

Todellista ajansäästöä saavutat kuitenkin vasta käyttäessäsi tähän tarkoitukseen suunniteltua työkalua.

Työkalu ei ratkaise vaan laadukas sosiaalisen median sisältö

Vaikka ostaisit listan kalleimman ja parhaimman työkalun, et pärjää somessa ilman laadukasta sisältöä. Tätä kuluneen kliseistä fraasia ei jaksaisi toisella, mutta näin se on. Hyvä sisältö saa somen pyörimään.

Nämä työkalut eivät valitettavasti (tai onneksi?) pysty poistamaan sitä vaivaa, laadukas, yleisön mukaan suunniteltu somesisältö voittaa aina hutiloidun. Näiden työkalujen tehtävänä on säästää aikaasi manuaaliselta naputtelulta, jotta sinulla olisi aikaa tuottaa omaa persoonallista sisältöäsi. Ja ehkä somen lisäksi jäisi vihdoin aikaa myös yrityksen ydintoiminnalle?

0 Jakoa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *