Mikä on paras sosiaalisen median hallintatyökalu?

Sosiaalinen media on yksi nyky-yritysten tärkeimpiä markkinointikanavia ja toimiva somesisältö on todella tehokasta. Innokas yleisö mainostaa sinua jopa ilmaiseksi ystävilleen – voiko mitään parempaa toivoakaan? Valitettavasti sosiaalisen median haltuunotto on todella työlästä. Aivan se tärkein juttu on luoda heti oma sosiaalisen median strategia. Hyvän strategian tueksi tarvitset lisäksi laadukkaan sosiaalisen median hallintatyökalun, sillä se säästää hyvin aikaa somen hallintaan kuluvaa aikaa.

Tässä artikkelissa tulemme käymään läpi sen, mitkä ovat sosiaalisen median hallintatyökalujen tärkeimmät hyödyt ja vertailemme markkinoilla olevia erilaisia ratkaisuja. Paljonko sosiaalisen median hallintatyökalut maksavat, mitä ominaisuuksia niistä löytyy ja mikä on paras sosiaalisen median hallintatyökalu sekä käymme läpi mm. Hootsuite kokemuksia sekä Buffer kokemuksia 2024.

Haluatko heti yhden parhaista työkaluista käyttöösi?

Hanki heti Automaattisesti-erikoishintaan ContentStudio, josta löytyvät kaikki tärkeimmät sosiaalisen median hallintatyökalun ominaisuudet

Mitä hyötyä on sosiaalisen median hallintatyökalusta?

Sosiaalisen median hallintatyökaluja on useita erilaisia, mutta kaikkien pääasiallisena tarkoituksena on säästää aikaa. Lähes poikkeuksetta pääasiallinen ajansäästö saavutetaan ajastustoiminnolla, jolla saat kerralla lähetettyä sisältösi useille somekanaville haluamanasi aikana.

Ajatus toiminto ContentStudio-ohjelmassa, joka on ehkä paras sosiaalisen median hallintatyökalu

Toinen tärkeä ominaisuus on sosiaalisen median sisältöjen suunnittelu. Lähes kaikissa sosiaalisen median hallintatyökaluissa näet visuaalisesti tulevat julkaisusi. Näin kokonaisuuksien ja pidempienkin kampanjoiden tai viikottaisen perussisällön ajastus kerralla sujuu varsin vaivattomasti. Kun kaiken saa tehtyä kerralla, vähenee stressi ja aikaakin säästyy aivan huomaamatta.

ContentStudio ja sisältöjen suunnittelu

Kolmas ja hyvin tärkeä ominaisuus on sosiaalisen median julkaisujen analysointi. Mitkä sisällöt ovat toimineet parhaiten, mitkä huonoiten? Mitkä kanavat ovat toimineet parhaiten, mitkä heikoiten? Mihin pitäisi keskittyä? Työkalun avulla näet kerralla tärkeimmät numerosi ilman, että sinun täytyisi etsiä ne erikseen jokaisen somealustan syövereistä.

ContentStudio ja analyysityökalut

Jos näitä kolmea ominaisuutta ei työkalusta löydy, kannattaa katsoa muualle. Todellista ajansäästöä saat vain jos nämä tärkeät ominaisuudet ovat käytettävissä.

Näiden lisäksi todella tärkeä ominaisuus, jotta sosiaalisen median hallinta onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla, on ns. social inbox. Sen kautta on mahdollista hallita kaikkien somekanavien viestejä ja kommentteja suoraan alustalla. Tämä on ajansäästön kannalta hyvin olennaista.

Näiden lisäksi työkaluissa on mahdollista löytää monenlaisia ylimääräisiä hyödyllisiä ominaisuuksia. Suorat Canva-integraatiot helpottavat työtä, kuten myös automaattiset some kuvakokojen hallintaa auttavat rajaustyökalut.

Parhaat sosiaalisen median hallintatyökalut 2024

1. HootSuite

HootSuiten ominaisuudet

+ ajastustoiminto
+ sisältöjen suunnittelu
+ julkaisujen analysointi
+ social inbox
– kallis, jos haluaa parhaat ominaisuudet

HootSuite ponnisti aikanaan Bufferin ja Laterin jalanjäljissä someajatusmaailmaan ja keräsi suosiota erityisesti ilmaisella tilillään. Vuoden 2024 ilmaisen tilin voi HootSuiteen saada vain rekisteröitymällä Professional tasolle ja laskemalla tasoaan. Ilmaisen tilin rajoitukset eivät ole enää julkisesti nähtävillä, mutta ennen se sisälsi kahden sometilin ja 5 ajastetun julkaisun rajoitukset. Nämä rajat ovat niin pienet, että HootSuitesta ei voi enää ilmaisena järkevällä tavalla hyödyntää.

Maksullisena se kuitenkin toimii luotettavasti. HootSuite on muuttanut hinnoittelumalliaan siten, että työkalua voi yksi henkilö käyttää 99€ hintaan. Tähän hintaan ei kuitenkaan kuulu kaikki, kuten sosiaaliseen median kuuntelutyökalu, vaan siitä on maksettava ekstraa.

Erityistä: Edullisin 99€/kk taso vaatii vielä maksullisia lisäpalikoita kaverikseen.
Ilmaisen tilin rajoitukset: 2 sometiliä, 5 ajastettua viestiä, 1 käyttäjä. Saatavilla vain rekisteröitymällä ensin Pro-tasolle.

2. ContentStudio

paras sosiaalisen median hallintatyökalu contentstudio

ContentStudion ominaisuudet

+ ajastustoiminto
+ sisältöjen suunnittelu
+ julkaisujen analysointi
+ social inbox
+ trendaavan sisällön etsintä
+ julkaisuautomaatiot

ContentStudio on hitaasti, ajan kanssa kasvanut tämän listan todelliseksi monipeluriksi. Hinta on ContentStudiossa kohdillaan ja ominaisuuksia löytyy aktiivisen kehitystahdin vuoksi hienosti!

ContentStudio onkin monelle se paras sosiaalisen median hallintatyökalu, sillä se keskitty nimenomaan tähän. Mainostyökaluja siitä ei löydy, mutta moni täyttää ne tarpeet muilla ohjelmistoilla.

Erityistä: Hintaan nähden todella hyvin ominaisuuksia
Ilmaisen tilin rajoitukset: Vain 14 päivän koekäyttö

ContentStudio Automaattisesti erikoishintaan: 16.60€/kk

3. Sprout Social

SproutSocialin ominaisuudet

+ ajastustoiminto
+ sisältöjen suunnittelu
+ julkaisujen analysointi
+ social inbox
– kallis

SproutSocial on kasvanut perinteisestä somen hallintatyökalusta ison luokan pelaajaksi. Se saattaa jopa olla tämän listan paras sosiaalisen median hallintatyökalu, mutta vain jos hakee jotain paljon enemmän kuin vain somehallintaa. SproutSocialista löytyy työkaluja myös laajempaan markkinointiin.

Erityistä: SproutSocialissa myös kevyt CRM ratkaisu, arvostelujenhallinta sekä FB mainostyökalut.
Ilmaisen tilin rajoitukset: Vain 14 päivän koekäyttö

4. Buffer

buffer sosiaalisen median hallintatyökalu

Bufferin ominaisuudet

+ ajastustoiminto
+ sisältöjen suunnittelu
+ julkaisujen analysointi

Buffer on tämän listan grand old tool ja ensimmäisiä sosiaalisen median ajastustyökaluja. Bufferilla on vankka tausta, mutta innovointipuolella sillä on ollut hankaluuksia eikä hakiessa Buffer kokemuksia 2024 tässäkään artikkelissa mitään erityistä sanottavaa ei ole.

Se toimii edelleen luotettavasti, mutta mitään erityistä siinä ei enää ole. Buffer on viime aikoina kokeillut erilaisia hinnoittelumalleja, toimisiko tämä? Hinta nimittäin muutamalla some kanavalla on varsin kohtuullinen. Jos on mahdollista panostaa hieman enemmän, suosittelisin katsomaan muita listan työkaluja.

Ilmaisen tilin rajoitukset: 3 sosiaalisen median profiilia, 10 ajastusta per kanava, rajoitetut toiminnot

5. Meltwater

Meltwaterin ominaisuudet

+ ajastustoiminto
+ sisältöjen suunnittelu
+ julkaisujen analysointi
+ suomenkielinen käyttöliittymä
– kallis

Meltwater on tältä listalta Suomessa mahdollisesti tunnetuin aggressiivisen markkinointinsa takia. Listan muut työkalut eivät ole nähneet Suomea niin otollisena markkinamaana toisin kuin norjalaislähtöinen Meltwater.

Meltwaterilla on tarjota laaja valikoima työkaluja, joskin jokainen maksaa ekstraa. Meltwateriin ollaan kuitenkin pääosin tyytyväisiä. Olen kysynyt Meltwater kokemuksia sen käyttäjiltä ja harva haluaa vaihtaa pois. Toisaalta näissä tapauksessa kyseessä ovat olleet suuret yritykset, joille kallis hinta ei ole ollut ongelma. Erityisesti erikseen ostettava sosiaalisen kuuntelun työkalu on saanut paljon kiitosta.

Erityistä: Käyttöohjeet ja oppaat myös suomeksi.

Onko sosiaalisen median hallintatyökalu välttämätön?

Jos käytät vain Facebookia ja Instagramia, vastaus tähän on ei. Facebook Business tai nykyään Meta Business Suite hallitsee perusominaisuudet oikein hyvin. Ajastus on varsin helppoa ja statistiikkaa on hyvin saatavilla.

Toisaalta jos käytät vain näitä kanavia, jää sinulta paljon yleisöä saavuttamatta. Lisäksi suoraan FB:n kautta ajastettaessa on riski, että päädytkin selailemaan aivan muuta, kuin oli tarkoitus ja aikaa kuluu aivan turhaan.

Jos sinulla on käytössäsi Twitter, LinkedIn, Pinterest, YouTube tai TikTok Facebookin ja Instagramin lisäksi, kannattaa sinun ehdottomasti panostaa sosiaalisen median hallintatyökaluun. Kuukausihintansa se maksaa takaisin pelkästään säästetyssä ajassa. Kaupanpäälle saat vielä sen useat muut hyödylliset ominaisuudet.

Työkalu ei ratkaise, vaan laadukas sosiaalisen median sisältö

Vaikka ostaisit listan kalleimman ja parhaimman työkalun, et pärjää somessa ilman laadukasta sisältöä. Tätä kuluneen kliseistä fraasia ei jaksaisi toisella, mutta näin se on. Hyvä sisältö saa somen pyörimään.

Nämä työkalut eivät valitettavasti (tai onneksi?) pysty poistamaan sitä vaivaa. Laadukas, yleisön mukaan suunniteltu somesisältö voittaa aina hutiloidun. Näiden työkalujen tehtävänä on säästää aikaasi manuaaliselta naputtelulta, jotta sinulla olisi aikaa tuottaa omaa persoonallista sisältöäsi. Ja ehkä somen lisäksi jäisi vihdoin aikaa myös yrityksen ydintoiminnalle?

Ja älä unohda myöskään muita liikenteen lähteitä. Esimerkiksi Googlen kautta tuleva hakukoneliikenne voittaa usein some numerot, joten kannattaa muistaa myös hoitaa hakukoneoptimointi kuntoon!

Sinua saattaisi kiinnostaa myös...

Lisää ensimmäinen kommenttisi tähän artikkeliin